News & Events

Ik schrijf deze blog niet om je te vertellen wat je wel of niet moet doen, maar ik hoop met je deze blog kritisch te leren kijken naar alle hypes die er op het moment zijn. (en dat zijn er nogal wat zo in januari!)

De feestdagen zijn weer achter de rug en daarmee dus ook de frituurhapjes, kilo’s pepernoten, glazen alcohol. Daarbij moeten we ook de stressvolle decemberweken natuurlijk niet vergeten waarin je op je werk van alles moest afronden en daarnaast ook nog een 4 gangen diner voor de hele familie stond te bereiden.

Een nieuw jaar en een frisse start: tijd dus om jezelf te ontdoen van al het ‘slechte’ voedsel en de goede gewoontes weer op te pakken. En wat past daar nou beter bij dan een detoxkuurtje toch? … Toch? ….

Ik typte het woord ‘detoxen’ in bij Google: ongeveer 161.000 resultaten (0,29) stond er bovenaan de pagina. Een veel gebruikte zoekterm dus! Op de eerste twee pagina’s kom ik maar 2 sceptische artikelen tegen. Verder lees ik vooral berichten van foodies die je vertellen wat de beste manier is om je lichaam te reinigen en zie ik veel reclame van kant-en-klare detox-pakketten die de volgende dag nog bij je thuis bezorgd worden.

Is dat effe handig! Kan je morgen meteen beginnen.

Wanneer je gaat zoeken naar wetenschappelijke artikelen en betrouwbare bronnen, vallen de zoekresultaten mij eigenlijk best wel tegen. Er is weinig wetenschappelijk informatie direct toegankelijk en wat er wel te vinden is, toont niet aan dat het niet werkt, maar ook zeker niet dat het wel werkt. In dat geval moet je je al gaan afvragen of je tientallen euro’s wil spenderen aan sap-pakketten en pillen.

Is het nou gewoon een mooi verkooppraatje of een goed wetenschappelijk verhaal?

Wat is detoxen?

Het antwoord hierop kan verschillende kanten op gaan. Detoxen, (of ontgiften) is iets dat wordt toegepast wanneer iemand écht vergiftigd is. En daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een serieuze alcohol- of voedselvergiftiging en geen uitlaatgassen, suiker of een  e-nummer waardoor we volgens de alternatieve geneeskunde vergiftigd zouden zijn. We worden vandaag de dag wel veel blootgesteld aan stoffen die niet al te goed zijn voor de gezondheid, maar als je er echt door vergiftigd bent, dan ben je ziek en heb je daarvoor professionele hulp nodig. In de medische wereld wordt ‘detoxen’ dus alleen toegpast wanneer iemand écht vergiftigd is. Wat natuurlijk vrij logisch is… Maar hoe dan ook beweren de alternatieve geneeskunde en ‘healthy-lifestyle-goeroes-en-foodies’ van tegenwoordig dat we onszelf vergiftigen door o.a. suiker en e-nummers.

In deze blog heb ik over de 'alternatieve versie' van het detoxen. Is het nou gewoon een mooi verkooppraatje of een goed wetenschappelijk verhaal?

Reinigt het lichaam zichzelf?

Welke vorm van detoxen je ook kiest: darmspoelingen, kruidenthee kuren, sapkuren, water met citroen plannen, voor geen een variant zijn er voldoende wetenschappelijke onderbouwingen dat het werkt. De meeste manieren kunnen overigens geen kwaad om te proberen als je nieuwsgierig bent.

Volgens veel alternatieve behandelaars zou ons lichaam niet in staat zijn om alle gifstoffen te verwerken. In de meeste gevallen van het detoxen ligt de nadruk op darmen en lever. Het is absoluut waar dat het lichaam zichzelf niet goed kan ontdoen van gifstoffen als deze organen niet goed werken, maar in dat geval heb je een serieus ‘probleem’ en ben je hiervoor als het goed is in behandeling. Wanneer je gewoon goed functionerende organen hebt, is jouw lichaam 24/7 bezig om zichzelf te reinigen en 'slechte stoffen' uit te scheiden.

Ons lichaam is dus de hele dag bezig om zichzelf te beschermen. Voor het opruimen van gifstoffen (toxines) heeft het lichaam verschillende manieren waarbij de lever en nieren de hoofdrol spelen. We kunnen de zogenaamde lichaamsvreemde stoffen verdelen in twee groepen: wateroplosbare en vetoplosbare stoffen. In beide gevallen plas je deze stoffen uiteindelijk na een aantal processen weer uit.

Hoewel we vandaag de dag redelijk veel worden blootgesteld aan stoffen die minder goed voor ons zijn, is er geen reden om daarmee ook meteen aan te nemen dat ons lichaam dat niet meer aankan.

"En wat past daar nou beter bij
dan een detoxkuurtje toch? … Toch? …."

Als je deze symptomen herkent, dan heb je echt een detox kuur nodig.

Je hoeft je best niet te doen om op het internet redenen en onderbouwingen te vinden waarom je écht moet gaan detoxen, ontgiften, ontslakken of… nou ja, anyway, geef het een leuke naam 🙂

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Pukkeltjes
  • Vermoeidheid
  • Slechte nachtrust
  • Weinig energie hebben

 

Maar heel eerlijk, zijn dit symptomen dat je vergiftigd bent? Of zijn dit symptomen die we aantreffen bij tientallen gezondheidsproblemen? Deze problemen kan je ook ervaren wanneer je een stressvolle periode hebt, verkouden bent of bijvoorbeeld als vrouw zelfs bij bepaalde periodes in de maand. Ook als je deze symptomen herkent is er nog geen reden dus om je druk te maken over afvalstoffen die niet verwerkt kunnen worden door je lichaam.

De wonderen van het detoxen

Coaches en bedrijven die het detoxen verkopen, vertellen veel over de wonderen die je zal gaan ervaren tijdens en na het proces:

  • Meer energie
  • Gezondere huid
  • Beter slapen
  • Strakker lichaam
  • Gewichtsverlies
  • En nog meer van dit soort dingen.

En wat het grappige is, veel mensen die op internet hun ervaring delen, zeggen deze dingen ook. Komen al deze positieve effecten nou echt door het detoxen? Daar is ten eerste onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor en daarbij zijn er veel vragen die hierover kunt stellen, zoals:

Op het moment dat jij heel bewust met je voeding, sport en slaappatroon aan de slag gaat, veranderen er hoe dan ook dingen in je patroon en hoe je je voelt. Als je dan ook nog eens een dagboekje hebt waarin je van dag tot dag bijhoudt hoe je je voelt, dan ben je veel bewuster van alles wat je doet. In dat geval ervaar je misschien gevoelens die je altijd hebt, maar die je nog nooit bewust hebt opgemerkt.

Mensen die 10 dagen alleen nog maar wortelsap en kruidenthee drinken, krijgen veel en veel te weinig energie en voedingstoffen binnen. Logisch dus dat (flink veel) gewichtsverlies hiervan een gevolg is. Als je je gezonde verstand gebruikt, denk je dan dat 5-10 kg afvallen in 10 dagen een gezond dieet of een crashdieet is?

Stoppen met stoppen.

Zo merk dat je de afvalstoffen het lichaam verlaten

Ook over de minder vervelende effecten wordt uitgebreid gesproken. En ja, iedereen die je erover spreekt ervaart ze. Hierbij een paar van deze symptomen op een rijtje en waarom je dit niet klakkeloos moet geloven:

  • ‘In het begin ben je erg moe.’
    Wanneer je gaat detoxen met bijvoorbeeld een sapkuur, krijg je veel te weinig calorieën, oftewel energie binnen. Logisch dus dat je je niet zo fit voelt en moe bent.
  • ‘Je krijgt hoofdpijn door alle afvalstoffen die loskomen.’
    Wanneer we op een normale dag te weinig drinken of te weinig eten, resulteert dat vaak in hoofdpijn. Wetend dat je bij een detox programma vaak veel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, denk je dat de hoofdpijn dan komt door het gebrek aan goede voeding of door afvalstoffen die loskomen? (De toxines waarvan je inmiddels ook weet dat je deze over het algemeen gewoon uit plast.)
  • ‘De afvalstoffen zorgen voor een slechte adem en/of lichaamsgeur.’
    Los van het feit of detoxen nou wel of niet goed is, werkt ons lichaam als volgt: wanneer we te weinig energiebronnen tot ons beschikking hebben, zal ons lichaam uiteindelijk overgaan op het verbranden van eiwitten. Op het moment dat dit het geval is, is ons lichaam spieren aan het verbranden en dus eigenlijk zichzelf aan het afbreken. Wanneer dit proces is gestart komt er een soort van acetongeur vrij. In dit stadium wil je eigenlijk niet belanden. Je bent dan niet meer gezond aan het afvallen, maar gewoon de je body aan het uitputten. Zodra je je lichaam dan weer voorziet van de juiste voeding, slaat hij alles weer op.Krijg je tijdens het detoxen last van dit soort symptomen, besef je dan goed dat je niet afvalstoffen aan het verliezen bent, maar dat je lichaam veel te weinig voeding binnenkrijgt. Je staat dan in 'de overlevings-modus'.

De conclusie

Zoals je nu weet zijn er nogal veel kritische vragen te stellen bij alles wat er wordt beweerd over het fenomeen dat we kennen als detoxen. Er is onvoldoende bewijs om aan te tonen dat het werkt en zijn er heel veel redenen om er vanuit te gaan dat het niet werkt. Als jij het een keer hebt geprobeerd en je hebt dat heel positief ervaren, dan ben ik de laatste die zal zeggen dat je het niet moet doen. Het kan verder weinig kwaad als je het slechts een paar dagen doet. Heb je een programma gevonden waarbij je het langer moet volhouden dan een paar dagen? Dan zou ik daar toch mijn vraagtekens bij zetten. Hoe langer je het doet, hoe meer risico je hebt op een tekort aan belangrijke voedingsstoffen en juiste hoeveelheid energie om je lichaam gezond te houden.

Er zijn zo ontzettend veel vragen te stellen bij de beweringen die er worden gedaan. Wat zijn afval- en gifstoffen eigenlijk? De een zegt suiker, de ander e-nummers of iets totaal anders. Bij het ene programma moet je juist fruit eten (en dus suiker) en bij het andere programma hoef je alleen je drinken te vervangen voor kruidenthee en groentensap, maar mag je wel je gewone voedselpatroon behouden. Als de 'detox-goeroes' het niet eens met elkaar eens zijn, hoe kunnen we dan überhaupt de aanname doen over de werking van detoxen?

Is het niet gewoon net zoiets als ‘afslankthee’ drinken met een biscuitje erbij?

Los van het feit of iets werkt of niet: gaat het er niet gewoon om dat permanent iets verbeteren of veranderen aan onze lifestyle? Heeft het wel zin om een x aantal dagen of weken iets te doen en daarna weer langzaam (of per direct) terug te vallen in je ‘oude’ patroon?

Omdat er onvoldoende wetenschappelijke onderbouwingen zijn voor het effect van detoxen, kan ook ik er natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal van maken, maar op die laatste vraag kan ik volmondig ‘nee’ antwoorden. Elke vorm van sporten en diëten die bedoelt is om tijdelijk te doen, heeft geen lange termijn effect.

Wie niet blijft doen wat ie moet doen, behaalt geen blijvend resultaat. Het is een kwestie van 'stoppen met stoppen'.

Volg vooral je hart en doe dat wat bij jou past, maar blijf daarbij wel je gezonde verstand gebruiken. Kan je daar wel een beetje hulp bij gebruiken? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend gesprek om te ontdekken wat ik eventueel voor jou kan betekenen.

xoxo Vénise van Je suis fit

Stel direct je vraag of deel jouw ervaring!

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Je telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Je bericht