Beginnen met fitness... iedere fit-chick heeft het een keer moeten doen.

‘Oh my god,  wat doe ik hier?!'
'Wat moet ik doen?'
'Hoeveel gewicht moet pakken?'
'Hoe werkt het?'
'Ielgh, al die mannen...Daar wil ik echt niet tussen staan.'

Mijn eerste fitness training had ik al toen ik nog op de middelbare school zat.
Ik vond het echt tof om met een trainer aan de slag te gaan die mij
echt enorm veel uitdaging gaf.

Maar ja...

Toen kwam dat eerste moment waarop ik zelf ging sporten hahah.

Daar ging ik hoor. 16 jaar oud, zelfstandig de fitness in. Zelfverzekerd met mijn
Technogym key waarop mijn schema stond liep ik die oh-zo-mooie sportschool
in (oh yes, take me back) waar ik met een zeer betaalbaar tiener-abonnement had.

(Het normale abonnement was destijds nog net geen €100... best heftig vind ik haha)

Super netjes werkte ik mijn hele programma af.

Of nou ja... Dat was de bedoeling.

Want de oefeningen die ik niet meer snapte sloeg ik over
en ik had toen ook nog niet de ballen om aan zo'n hulk van een vent
te vragen hoeveel setjes hij nog moest doen en of ik daarna mocht.

Zo nu en dan deed ik dan maar eens wat groepslessen daar,
want die waren echt super goed en minstens zo uitdagend
als mijn eigen fitnessprogramma.

Mocht je jezelf hier om welke reden dan ook in herkennen,
dan kun je de tips uit deze blog vast en zeker goed gebruiken!

Beginnen met fitness

Wanneer jij jouw rust en afleiding kunt vinden in bijvoorbeeld fietsen of hardlopen, dan is dat natuurlijk top. Maar als jij dus voor een strakker en fitter lichaam wilt gaan, dan zul je toch een keer met die gewichten aan de slag moeten gaan.

Voor alles is er een eerste keer toch;-)

Like a virgin ♫

Je plukt voordat je naar de gym gaat een programma van het internet of checkt voordat je vertrekt nog even snel een paar workout tutorials op Youtube. Eenmaal in de sportschool doe je iedere oefening die in je opkomt. Maar met hoeveel gewicht? Je kijkt een beetje om je heen naar wat de andere chick van ongeveer jouw lengte aan het doen zijn. Op basis van jouw grondige analyse van alles wat er in de sportschool rondloopt pak je een dumbbell van 18 kg. 'Dat kan ik heus wel tillen.' Zeker weten, totdat je die bicep curl wilt gaan maken en je je beseft dat dat als beginnende fitness babe (althans, voor de meesten) niet echt (lees, echt niet) te doen is.

Terug naar de dumbbells. Ja, met de 4kg gaat het toch een stuk beter voor zo'n eerste keer!

Tip 1: Het experimenteren hoort er nu eenmaal bij, want van te voren weet je natuurlijk niet wat jij aankunt. Noteer in een notie in jouw telefoon welke oefeningen je allemaal wilt gaan en doen en vul het aan door ook het gewicht dat je uiteindelijk gebruikt te noteren. Handig, want zo kun je de volgende keer sneller en concreter aan de slag!

Ben ik in Artis beland?

Dit herken je vast ook wel hahah! Je loopt door die fitnesszaal heen en je begint je toch echt af te vragen of jou in Artis of de gym bent.

AAAARGH!!
WOOAAAH!!
HÙÙÙAA!! 

Een paar intens harde kreten komen er ergens vandaag. Je checkt snel waar het geluid vandaan komt. Aa, je bent toch in de gym. Het was geen leeuw, maar een super brede gozer die aan wat kabels loopt te trekken en zijn proteïne shake naast zijn handdoek heeft staan.

Het voelt misschien als een mega goede reden om niet die kant op te gaan,
maar ja.. je zult wel moeten, want de tools die jij nodig hebt voor jouw next exrcise liggen daar.

Tip 2: Kruip helemaal in je eigen 'bubbel'. Zet bijvoorbeeld een koptelefoon op met de muziek net hard genoeg, zodat je de omgeving niet meer hoort en ga heel doelgericht af op de dingen die jij moet doen. Dergelijke types zijn zo druk bezig met zichzelf, dat ze misschien niet eens doorhebben dat jij een paar meter verderop ook bezig bent. Loop jij je voor niets druk te maken. En bovendien, want maakt het uit joh! Als je maar vaak genoeg je oefeningen doet, dan zul je er al snel uitzien als een echte pro. Je moet ergens beginnen... 

Het is bezet...

De warming-up zit erop, de eerste oefeningen heb je al gedaan en dan kom je aan bij het squatrack... Is deze bezet door zo'n stom wijf of klootzak die denkt dat ie heel wat is. (Mogelijk dat een dergelijke gedachte door je heen gaat hahah.) Je voelt je niet echt op je gemak nog waardoor het heus niet gek is dat je nog niet op de gene afstapt en zegt: 'Nu is het mijn beurt.'

Dat moet je ook nooit doen trouwens haha. Wacht gewoon netjes op je beurt...

Maar vaak is het wel zo dat er veel mensen op zulke tools aan het azen zijn. Het is dus wel echt aan te raden om die persoon even op zijn of haar schouder te tikken, te vragen hoeveel setjes er nog volgen en dan in de buurt te blijven, zodat jij daarna kunt.

Tip 3: Laat je niet intimideren door iemand die er al super ervaren uitziet. Heb jij dat ene apparaat nodig? Vraag gewoon hoe lang die persoon nog ongeveer bezig is en wacht tot hij of zij klaar is. Duurt het nog heel lang? Dan kun je alvast jouw volgende oefening doen en later terug komen bij deze. Wanneer je met een trainer werkt zal deze aanpak misschien wat anders zijn, maar als jij zelfstandig aan jouw goal werkt, dan kun je het prima zo aanpakken!

Wil je goede resultaten en niet twijfelachtig de gym in?

Vertel!

Ik ben super benieuwd of jij deze situaties herkent.

En stiekem ben ik heel nieuwsgierig naar jouw ervaringen in de sportschool als beginnende fitness babe of toen je nog beginnend was!

Please share!